Je wordt gebeld. De persoon aan de andere kant van de lijn is geïnteresseerd in jouw bedrijf en wil het kopen. Hij noemt zelfs een bedrag. Wat zeg je dan?
De laatste tijd ben ik betrokken bij een aantal aan- en verkopen waarbij de waarde van het bedrijf fors wordt over- of onderschat. Het eerste komt vaker voor dan het laatste. Ook merk ik dat ondernemers zelf gaan onderhandelen en een prijs afspreken. Richting de afronding komen ze bij mij om een bevestiging te krijgen dat de koop- of verkoopprijs goed is en of ik mee wil kijken met de overeenkomst. Dan blijkt dat al zoveel is afgesproken dat ik niet veel opties meer heb om de deal aan te passen of erger nog: te redden.
Overname moet waarde toevoegen
Hans Schenk, hoogleraar Economiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht wint er geen doekjes om: “Tussen de 65 en 85 procent van de overnames mislukt. Dat betekent dat het geld dat met een overname is gemoeid niets oplevert of dat zo’n overname zelfs geld kost. Zo’n 15 à 20 procent van de overnames vernietigt waarde. Nog eens 60 procent vernietigt geen waarde, maar creëert dat evenmin. Dat is minder dramatisch dan dat er geld verdwijnt, maar de bedoeling van een overname is uiteraard wel dat er waarde wordt toegevoegd. Dat gebeurt in slechts 20 à 25 procent van de gevallen. De waardevernietiging is per saldo groter, soms veel groter, dan de waardecreatie.”
In de praktijk
Ik sta ondernemers bij om de koop of verkoop van een bedrijf wel tot een succes te maken. Als ik vraag naar de reden dat een ondernemer niet eerder aan de bel heeft getrokken, hoor ik vaak dat de accountant al meekijkt of dat men de kosten van een bedrijfsadviseur te hoog vindt. Verder merk ik dat er sprake is van zelfoverschatting van eigen kunnen, overwaardering van het eigen bedrijf of onderschatting van de toekomstige integratie (personeel, bedrijfscultuur) bij een overname.
Mijn advies is om een professional een waardering op te laten stellen en mee te laten lopen met het proces. De kosten verdien je dubbel en dwars terug door een sterkere en krachtigere deal.
Neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, live of via videobellen.
Lees mijn blog Mijn bedrijf is… een miljoen waard
Deze column is geschreven voor het magazine Handel en Wandel. Dit magazine wordt verstrekt aan alle ondernemers in de gemeente Dronten.